Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Kryzys wkracza do przedsiębiorstw

Treść

WiadomoÅ›ci napÅ‚ywajÄ…ce z polskich przedsiÄ™biorstw sÄ… pesymistyczne. CiÄ™cie kosztów i redukcje zatrudnienia wkroczyÅ‚y już do hut stali, zakÅ‚adów motoryzacyjnych, wytwórni szkÅ‚a, materiaÅ‚ów budowlanych, powoli dotykajÄ… też przedsiÄ™biorstw transportowych. - To dramat - mówiÄ… jednym gÅ‚osem przedsiÄ™biorcy. Po Nowym Roku kryzys uderzy w sieć kooperantów i poddostawców, a na wiosnÄ™ wielu pracowników nie wróci już na budowy.

Od 2 tygodni pracownicy dawnej Huty SÄ™dzimira w Krakowie pozostajÄ… na bezpÅ‚atnych urlopach. Produkcja jest wstrzymana. - To miaÅ‚o trwać do 5 stycznia, ale siÄ™ przedÅ‚uży - mówi MieczysÅ‚aw Gil z Agencji Rozwoju PrzemysÅ‚u, byÅ‚y dÅ‚ugoletni przewodniczÄ…cy "SolidarnoÅ›ci" w hucie. ArcelorMittal Poland SA, do którego należy huta, o 70 proc. ograniczyÅ‚ produkcjÄ™ w czterech należących do niego zakÅ‚adach: SÄ™dzimirze, dawnej Hucie Katowice, hutach Florian i Cedler. Wypowiedzenia otrzymaÅ‚o już 1300 pracowników hut i niemal wszyscy zatrudnieni w kilkunastu spóÅ‚kach-córkach zajmujÄ…cych siÄ™ dziaÅ‚alnoÅ›ciÄ… pomocniczÄ…, jak obsÅ‚uga i konserwacja urzÄ…dzeÅ„.
- Koncern robi w Polsce to, czego nie robi w swoich hutach w Niemczech. To jest dramat, faktyczna likwidacja. Redukcja zatrudnienia i ciÄ™cie kosztów w Europie odbywa siÄ™ kosztem polskiego hutnictwa - twierdzi Gil.
DziÄ™ki dokonanym w ostatnich latach za 3 mld zÅ‚ inwestycjom polskie huty należą do najnowoczeÅ›niejszych producentów na kontynencie. DostarczajÄ… na rynek m.in. szyny, ksztaÅ‚towniki, wyroby pÅ‚askie wykorzystywane przez przemysÅ‚ motoryzacyjny i budowlany. Na czele ArcelorMittal na PolskÄ™ stoi Niemiec Gregor Munstermann. Pod koniec listopada Å›wiatowy koncern poinformowaÅ‚, że zwolni 9 tysiÄ™cy osób z zakÅ‚adów na czterech kontynentach, które zatrudniajÄ… Å‚Ä…cznie 326 tysiÄ™cy pracowników.
Z kolei Huta Stalowa Wola ratuje siÄ™ przed kryzysem przez skrócenie do czterech dni tygodnia pracy i ograniczenie o 20 proc. wynagrodzeÅ„. - Klienci huty, którzy zamówili maszyny, majÄ… problem z pozyskaniem kredytu na sfinalizowanie transakcji - wyjaÅ›niÅ‚ peÅ‚nomocnik zarzÄ…du HSW Bartosz Kopyto. Od 22 grudnia do 2 stycznia 2009 r. zaÅ‚oga pozostaje na przymusowych urlopach. To także element planu ratunkowego. Huta Stalowa Wola jest producentem maszyn budowlanych i sprzÄ™tu wojskowego.

Budownictwo hamuje
- Dopiero w marcu zobaczymy, co to jest kryzys - mówi natomiast jeden z przedsiÄ™biorców zwiÄ…zany z branżą budowlanÄ…. Na poczÄ…tku listopada banki nagle odmówiÅ‚y kredytów najwiÄ™kszym deweloperom na polskim rynku, poprzestajÄ…c jedynie na finalizacji już zawartych umów - twierdzi nasz rozmówca. Efekt? Aż 60 proc. inwestycji stanęło. Deweloperzy nie skÅ‚adajÄ… zamówieÅ„ na materiaÅ‚y i sprzÄ™t. Zamówienia u dostawców na okna, panele, grzejniki itp. spadÅ‚y o 60 proc. Aluprof - producent aluminiowych ram okiennych wykorzystywanych w elewacjach apartamentowców czy galerii handlowych, zaopatrujÄ…cy 70 proc. rynku, stoi przed widmem zwolnieÅ„ grupowych. Deweloperzy nie pÅ‚acÄ… też w terminie podwykonawcom. Ci, aby odzyskać swoje pieniÄ…dze, kierujÄ… wnioski do sÄ…du o upadÅ‚ość firm deweloperskich. Ostatnio jedna z gazet podaÅ‚a, iż w sÄ…dach czeka już ponad sto takich wniosków. Kryzys w budownictwie zaczyna odczuwać też transport, ponieważ spadajÄ… przewozy Å‚adunków.
Zwolnienie 1200 osób już 2 miesiÄ…ce temu zapowiedziaÅ‚y KroÅ›nieÅ„skie Huty SzkÅ‚a - najwiÄ™kszy producent szkÅ‚a gospodarczego i renomowany eksporter wyrobów szklanych. Redukcja zatrudnienia ma przynieść 2 mln zÅ‚ oszczÄ™dnoÅ›ci. Kosztowna produkcja rÄ™czna zostanie zastÄ…piona mechanicznym formowaniem szkÅ‚a. Z powodu fatalnej sytuacji finansowej w listopadzie wstrzymano czasowo wypÅ‚atÄ™ wynagrodzeÅ„. Za październik pensje wypÅ‚acano w ratach. InterweniowaÅ‚a PaÅ„stwowa Inspekcja Pracy.
KÅ‚opoty ma także WSK Krosno - producent sprzÄ™tu komunikacyjnego, m.in. dla mieleckich zakÅ‚adów lotniczych. Z kolei w listopadzie wrocÅ‚awska fabryka sprzÄ™tu AGD, Whirlpool, poinformowaÅ‚a o planach redukcji zatrudnienia z powodu spadku popytu. PracÄ™ ma stracić 470 osób spoÅ›ród 2,6 tys. zaÅ‚ogi. SpóÅ‚ka Whirlpool Polska przejęła w 2002 r. wrocÅ‚awski Polar.
Szczególnie mocno kryzys uderzyÅ‚ w przemysÅ‚ motoryzacyjny. Zwolnienia planujÄ… Opel i Toyota. Niemiecki koncern MAN zapowiedziaÅ‚ zwolnienie przed koÅ„cem roku ponad jednej czwartej spoÅ›ród 550 pracowników zatrudnionych w fabryce samochodów ciężarowych w NiepoÅ‚omicach. ZakÅ‚ad-montownia, wybudowany od podstaw jako tzw. inwestycja green-field, otwarty zostaÅ‚ pod koniec ubiegÅ‚ego roku. Przedstawiciele przemysÅ‚u motoryzacyjnego wystosowali dwa tygodnie temu alarmujÄ…cy list do premiera, bÅ‚agajÄ…c o rzÄ…dowÄ… pomoc dla branży. Wicepremier Pawlak zaproponowaÅ‚ niekonwencjonalne dziaÅ‚ania ratunkowe, zwiÄ™kszajÄ…ce popyt na nowe samochody, np. kredyty preferencyjne na "pierwszy samochód".
GUS podaÅ‚, że do koÅ„ca listopada br. aż 333 zakÅ‚ady zadeklarowaÅ‚y, iż w najbliższym czasie zwolniÄ… w sumie ok. 30 tys. pracowników. Wszystko wskazuje na to, że to tylko wierzchoÅ‚ek góry lodowej. - To wkrótce bÄ™dÄ… setki tysiÄ™cy - ostrzega dr Cezary Mech, finansista, doradca prezesa NBP.
- Do Polski kryzys wkracza dwoma kanaÅ‚ami: poprzez banki bÄ™dÄ…ce wÅ‚asnoÅ›ciÄ… banków zagranicznych oraz poprzez zagranicznych inwestorów strategicznych, których wprowadzono do polskich przedsiÄ™biorstw w ramach prywatyzacji - tÅ‚umaczy dr Mech.
Ten pierwszy sprowadza siÄ™ do tego, że banki w obawie przed niewypÅ‚acalnoÅ›ciÄ… kredytobiorców ograniczajÄ… udzielanie kredytów, a Å›rodki finansowe, które posiadajÄ…, transferujÄ… do swoich zagrożonych zagranicznych spóÅ‚ek-matek w różnej formie, nieniepokojone przy tym przez KomisjÄ™ Nadzoru Finansowego (np. transfer 10 mld euro w formie depozytu przez ING, wypÅ‚ata wysokiej dywidendy przez Pekao SA, spekulacje gieÅ‚dowe). Polski przedsiÄ™biorca nie dostanie zatem kredytu pod inwestycjÄ™ i na rolowanie dÅ‚ugów. PrzysÅ‚owiowy Kowalski nie otrzyma przez to kredytu na mieszkanie, samochód etc. A skoro tak - to spadnie popyt na towary, surowce i materiaÅ‚y do ich produkcji, a dalej spirala już sama siÄ™ nakrÄ™ca. Nie ma zamówieÅ„ - sÄ… zwolnienia. Nie ma pracy - maleje popyt. Towarzyszy temu brak zainteresowania akcjami polskich firm, odpÅ‚yw kapitaÅ‚u z GieÅ‚dy Papierów WartoÅ›ciowych, zmniejszenie wartoÅ›ci polskich przedsiÄ™biorstw, zatrzymanie inwestycji.
Z kolei wlewanie siÄ™ kryzysu do Polski poprzez firmy zdominowane przez kapitaÅ‚ zagraniczny wynika z tego, że globalne centrale tych firm już dawno podjęły dziaÅ‚ania dostosowujÄ…ce produkcjÄ™ do zmniejszajÄ…cego siÄ™ Å›wiatowego popytu, a wiÄ™c opracowaÅ‚y już plany redukcji kosztów, redukcji zatrudnienia, rezygnacji z dostawców i zamykania zakÅ‚adów w różnych częściach Å›wiata. W tym czasie polski rzÄ…d twierdziÅ‚, że "kryzys nas nie dotknie", i nie robiÅ‚ nic, aby te redukcje i zwolnienia omijaÅ‚y PolskÄ™, choć tuż za miedzÄ… Angela Merkel spotykaÅ‚a siÄ™ z szefami globalnych koncernów, zachÄ™cajÄ…c do trzymania produkcji w Niemczech i grożąc konsekwencjami w razie oporu. To wyjaÅ›nia, dlaczego np. redukcje ArcelorMittel w hutnictwie dotykajÄ… wÅ‚aÅ›nie polskich, a nie niemieckich zakÅ‚adów - choć jesteÅ›my bardziej konkurencyjni i mamy taÅ„szych pracowników.
- Wkraczanie kryzysu do kraju odbywa siÄ™ w trzech fazach - wyjaÅ›nia dr Mech. W pierwszej nastÄ™puje spadek sprzedaży spowodowany zmniejszaniem siÄ™ popytu. Producenci reagujÄ… na to produkcjÄ… "na magazyn". W drugiej fazie, gdy rynek nadal siÄ™ kurczy, producenci zmniejszajÄ… zamówienia o poddostawców. Polska jednak wkroczyÅ‚a już w trzeciÄ… fazÄ™, gdy nastÄ™puje dostosowanie realnego zapotrzebowania, a wiÄ™c redukcja zatrudnienia i kosztów. Teraz trwa przerwa Å›wiÄ…teczna, ale po niej posypiÄ… siÄ™ wymówienia.
Małgorzata Goss
"Nasz Dziennik" 2008-12-30

Autor: wa