Marketing w kulturze
Treść
Sukces rynkowy w działalności społeczno-kulturalnej był tematem seminarium w Krośnieńskiej Bibliotece Publicznej, która zorganizowała szkolenie dla nauczycieli, studentów i pracowników instytucji kultury wspólnie z Państwowym Pomaturalnym Studium Kształcenia Animatorów Kultury i Bibliotekarzy w Krośnie. - Krosno jest przykładem sukcesu rynkowego w działalności społeczno-kulturalnej, a różne instytucje kultury działają dla wspólnego dobra. Miasto jest rozpoznawalne w kraju - powiedziała dr Barbara Jedlewska. Podczas seminarium mówiła głównie o działalności marketingowej różnych podmiotów w warunkach kultury konsumpcyjnej i wolnorynkowej. Próbowała też odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu strategie marketingowe i promocyjne mogą być wykorzystywane w sferze kultury. Zauważyła, że aby odnieść sukces rynkowy, należy znacznie rozszerzyć pole działalności społeczno -kulturalnej. Należy zająć się nowymi, oryginalnymi i jeszcze niestosowanymi formami aktywności kulturalnej. Barbara Jedlewska wykłada na Uniwersytecie Marii Curie -Skłodowskiej w Lublinie. Jest autorką książki "Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych". Pod jej redakcją ukazała się też pozycja "Akademickie kształcenie animatorów i menedżerów kultury w Polsce: koncepcje, doświadczenia, wyzwania". Pracę zawodową zaczynała jako nauczyciel muzyki. Była też instruktorem kulturalno-oświatowym i dyrektorem domu kultury. W sferze działań społeczno-kulturalnych najpierw była praktykiem, później-teoretykiem. W czasie seminarium Teresa Leśniak, dyrektorka krośnieńskiej biblioteki, podkreśliła rolę animacji w różnych segmentach życia społecznego, stanowiącej bodziec do działań zmierzających do samorozwoju, aktywnej przynależności do społeczeństwa, przyjęcia postawy twórczej, co prowadzi do zmodyfikowania pracy instytucjonalnej poprzez otwarcie jej na środowisko. Teresa Leśniak mówiła o roli i zakresie działań współczesnego animatora kultury, który "powinien nie tylko nadążać za ciągłymi zmianami, ale powinien być o krok naprzód". W pracy animatora kultury istotna jest wiedza i doświadczenie, jak również wielka pasja, którą animator potrafi zarazić innych, potrafi pociągnąć za sobą "bezimienny tłum", aby razem zmieniać rzeczywistość i tworzyć nowe wartości, których rezultatem będzie harmonijny rozwój społeczeństwa. Organizatorzy planują wiosną przyszłego roku kontynuować tematykę działalności marketingowej instytucji kultury oraz przeprowadzić warsztaty metodyczne. (BH) "Dziennik Polski" 2006-12-06
Autor: wa