Podkarpacie modernizuje kolej
Treść
Blisko półtora miliarda złotych będzie kosztował remont i modernizacja magistrali kolejowej z Rzeszowa do granicy z Ukrainą w Medyce. Inwestycja związana ze zbliżającymi się Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej Euro 2012 ma ruszyć w przyszłym roku. To jednak nie jedyne inwestycje na podkarpackiej kolei. Obecnie trasę Rzeszów - Medyka w ciągu doby przemierza ponad trzydzieści pociągów, głównie pasażerskich, ale z każdym rokiem wzrasta też liczba przewozów towarowych. Głównie to przewóz towarów masowych, ale także intermodalnych, a więc kontenerów, naczep samochodowych i nadwozi wymiennych. Obecnie ze względu na fatalny stan torów pociągi na trasie z Rzeszowa do Medyki jeżdżą wolno. Po modernizacji pociągi towarowe będą mogły pokonywać tę trasę z prędkością 120 km na godzinę, a pasażerskie nawet o 40 km szybciej. Jak podkreśla Mieczysław Borowiec, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie, modernizacja i przebudowa linii jest konieczna. - Prace obejmować będą nie tylko remont nawierzchni i podtorza, ale również modernizację obiektów inżynieryjnych, urządzeń stacyjnych, a także sieci trakcyjnej. Prace będą przebiegały na pięciu odcinkach i nie będą utrudniały ruchu pociągów - zapewnia dyrektor Borowiec. Gotowe jest już tzw. studium wykonalności, a prace mają ruszyć w przyszłym roku. To tylko jedna z inwestycji na podkarpackiej kolei. Od kilku lat trwa modernizacja linii kolejowej Rzeszów - Kolbuszowa - Ocice, która ma połączyć stolicę Podkarpacia z Warszawą. Dyrekcja Zakładu Linii Kolejowych w Rzeszowie liczy na to, że w 2009 roku w budżecie państwa znajdą się znaczne pieniądze na kontynuację prac, większe niż zakłada projekt. Ponadto w planach na lata 2014-2020 jest też inna duża inwestycja kolejowa na odcinku Kraków - Rzeszów. MaK "Nasz Dziennik" 2008-09-24
Autor: wa