Wniosek o zbadanie przetargu na remont tupolewa
Treść
PosÅ‚owie zÅ‚ożą wniosek do sejmowej Komisji do spraw Kontroli  PaÅ„stwowej, by NIK uwzglÄ™dniÅ‚a w swoim planie pracy zbadanie kwestii  przetargu na remont samolotu rzÄ…dowego Tu-154M, który ulegÅ‚ katastrofie  pod SmoleÅ„skiem. Jego procedura przeprowadzona przez Ministerstwo Obrony  Narodowej w 2009 r. rodzi wiele wÄ…tpliwoÅ›ci. DotyczÄ… one m.in.  zadziwiajÄ…cego zawyżenia wartoÅ›ci oferty do 70 mln zÅ‚otych.
KwestiÄ…  budzÄ…cÄ… wiele kontrowersji w rozpisanym przez MON przetargu na remont  rzÄ…dowego samolotu Tu-154M jest jego finalizacja. WygraÅ‚a wówczas oferta  zÅ‚ożona przez konsorcjum MAW Telecom Intl i Polit-Elektronik. Odrzucono  natomiast propozycje innych firm, m.in.: Metalexport-S oraz Bumaru,  który wczeÅ›niej zajmowaÅ‚ siÄ™ serwisem tupolewów. Problem opisaÅ‚ "Nasz  Dziennik". OkazaÅ‚o siÄ™ m.in., że wiceprzewodniczÄ…cym Rady Nadzorczej MAW  Telecom Intl SA jest gen. broni w st. spocz. Henryk Tacik, absolwent  Akademii Sztabu Generalnego w Moskwie, którego nazwisko figuruje w tzw.  raporcie z weryfikacji WSI. Tacik miaÅ‚ być czÅ‚onkiem nielegalnego lobby  przy organizacji zakupów systemów ochrony kryptograficznej w resorcie  obrony narodowej. 
- Jeżeli są jakiekolwiek zastrzeżenia czy  podejrzenia, iż przetargi czy wydatkowanie pieniędzy publicznych z  budżetu państwa było nieprawidłowe, to oczywiście Najwyższa Izba  Kontroli jest organem powołanym do tego, żeby te nieprawidłowości  wyjaśniać, kontrolować i sprawdzać - ocenia niejasną sytuację przetargu z  2009 r. posłanka Beata Szydło (PiS) z Parlamentarnego Zespołu ds.  Zbadania Przyczyn Katastrofy TU-154M z 10 kwietnia 2010 roku.
Janusz  Wojciechowski, byÅ‚y szef NIK, poseÅ‚ do Parlamentu Europejskiego  (Europejscy KonserwatyÅ›ci i Reformatorzy), przypomina, że zwracaÅ‚ siÄ™  już w czerwcu do NIK z formalnym wnioskiem o kontrolÄ™ m.in.  przygotowania 36. Specjalnego PuÅ‚ku Lotnictwa Transportowego do lotów i  sprawnoÅ›ci rzÄ…dowych samolotów. Zauważa jednoczeÅ›nie, że "jak  najbardziej w ramach tej kontroli można by również sprawdzić kwestie  przetargowe". - Prezes NIK [Jacek Jezierski - przyp. red.] odpowiedziaÅ‚  pozytywnie, że kontrola już jest przygotowywana - mówi Wojciechowski.
JarosÅ‚aw  ZieliÅ„ski (PiS), wiceprzewodniczÄ…cy ZespoÅ‚u ds. Zbadania Przyczyn  Katastrofy TU-154M z 10 kwietnia 2010 r. deklaruje, że spróbuje sprawÄ™  przetargu na remont samolotu rzÄ…dowego przekazać do sejmowej Komisji ds.  Kontroli PaÅ„stwowej. - Ta sprawa powinna być przedmiotem  zainteresowania NIK, ponieważ jest to organ niezależny, zewnÄ™trzny i  może obiektywnie przeprowadzić takÄ… kontrolÄ™. Wyniki kontroli NIK zawsze  honorujÄ™ i ceniÄ™, bo na ogóÅ‚ zawsze dobrze sÄ… opracowane sprawozdania z  podjÄ™tych dziaÅ‚aÅ„ - uważa poseÅ‚.
Jak ustaliÅ‚ "Nasz Dziennik",  Najwyższa Izba Kontroli zajmuje siÄ™ obecnie kwestiami zwiÄ…zanymi z  organizacjÄ… wyjazdów VIP-ów i systemem szkolenia pilotów 36. puÅ‚ku. -  Jeżeli w przyszÅ‚ym roku z tych dwóch kontroli bÄ™dzie wynikaÅ‚o, że inne  aspekty warto badać, bÄ™dziemy w nie wkraczali - zapewnia PaweÅ‚ Biedziak,  rzecznik Izby. - Nie jest celem Izby "wyrywanie" sobie wzajemnie  dokumentów pomiÄ™dzy NIK a prokuraturÄ…, ale raczej pokazanie takich  obszarów, które ukażą pewien kontekst caÅ‚oÅ›ciowy - twierdzi Biedziak.  WedÅ‚ug niego, badanie sposobu organizowania wyjazdów ważnych osób w  paÅ„stwie, przebiegu ustaleÅ„ i odpowiedzialnoÅ›ci z tym zwiÄ…zanej "jest  bardzo istotne dla wyciÄ…gniÄ™cia wniosków także na przyszÅ‚ość". -  Podobnie jest ze szkoleniem pilotów wojskowych. Może wyglÄ…daÅ‚o ono  bardzo dobrze, a może nie - trudno przed wynikami kontroli o tym  rozstrzygnąć, jednak bÄ™dzie miaÅ‚o to znaczenie nie tylko dla ustalenia  tÅ‚a katastrofy, ale również do wyciÄ…gniÄ™cia wniosków na przyszÅ‚ość. Na  takie wiÄ™c dwa obszary zdecydowaliÅ›my siÄ™ po wielu dyskusjach - mówi  rzecznik NIK. Zaznacza jednoczeÅ›nie, że decyzja o przeprowadzeniu  kontroli jest wÅ‚asnÄ… inicjatywÄ… NIK. Izba interesuje siÄ™ też sposobem  organizacji wizyt VIP-ów. - Jakie byÅ‚y i sÄ… procedury i przepisy? Czy  wszystkie z nich zostaÅ‚y wdrożone? Czy byÅ‚y przestrzegane? Jak je  tworzono? Od którego momentu zaczynaÅ‚y obowiÄ…zywać? Jakie byÅ‚y obowiÄ…zki  zabezpieczenia tychże wizyt? Jaka odpowiedzialność ciążyÅ‚a na Biurze  Ochrony RzÄ…du, a jaka po stronie Kancelarii Prezydenta i Kancelarii  Prezesa Rady Ministrów? Czyli chodzi o caÅ‚ość wiedzy zwiÄ…zanej z  organizacjÄ… wyjazdów osób zajmujÄ…cych kierownicze stanowiska w paÅ„stwie -  informuje rzecznik NIK. Drugi obszar w tej samej kontroli obejmuje  proces szkolenia pilotów wojskowych. - PoczynajÄ…c od naboru do szkoÅ‚y,  gdzie odbywa siÄ™ nauka. NastÄ™pnie caÅ‚a Å›cieżka kariery w różnych  jednostkach wojskowych. Jak wyglÄ…da szkolenie zawodowe pilotów, którzy  już skoÅ„czyli szkołę? Jak odbywa siÄ™ rekrutacja do 36. puÅ‚ku i jak  przebiega szkolenie w tym puÅ‚ku? Czyli chodzi o całą Å›cieżkÄ™ kariery  obejrzanej pod kÄ…tem szkolenia i przygotowania pilotów - precyzuje  Biedziak. Zaznacza, że oba obszary badane sÄ… w ramach jednej kontroli  specjalnej. Prowadzi jÄ… specjalny zespóÅ‚, do którego oddelegowano  kontrolerów m.in. z departamentu obrony. Kontrola obejmuje badanie i  zabezpieczenie dokumentów, możliwość uzyskiwania wyjaÅ›nieÅ„ i prowadzenia  przesÅ‚uchaÅ„. 
Jacek Dytkowski
Nasz Dziennik 2010-12-23
Autor: jc