Z galerii lwowskiej
Treść
W zamku Lubomirskich w Stalowej Woli obejrzeć można nową wystawę zatytułowaną "Polski plakat art déco" ze zbiorów Muzeum Etnografii i Rzemiosła Artystycznego we Lwowie. Zaprezentowano na niej około stu dzieł będących wybitnymi osiągnięciami polskiego plakatu II Rzeczypospolitej. - Z chwilą odzyskania przez Polskę niepodległości plakatowi przypadła ważna rola - mówi Anna Garbacz z Muzeum Regionalnego Stalowej Woli. Z samej definicji pełnił on wówczas najlepiej zadania utrwalania, informowania i uświadamiania idei oraz rzeczy zarówno istotnych, jak i po prostu modnych. Wystawa stanowi więc odbicie ówczesnych wydarzeń politycznych, gospodarczych, kulturalnych, przywołuje klimat lat międzywojennych. Przenosząc nas w świat dawnych reklam - przypomina popularne wtedy produkty i slogany. Kolejnym atutem ekspozycji jest kontekst: to, że pojawia się w Stalowej Woli, która jest miejscem dobrze korespondującym z tematem wystawy jako miasto powstałe w czasach II Rzeczypospolitej i budowane także w stylu art déco. Na wystawie siłą swego wyrazu przemawiają plakaty o tematyce patriotycznej, a zarazem o wysokiej jakości artystycznej, m.in. plakat namalowany przez Tadeusza Gronowskiego w dziesiątą rocznicę odparcia najazdu Rosji Sowieckiej na Polskę, obchodzoną w 1930 r., czy "Osłońmy Pomorze przed nawałą krzyżacką" Jerzego Skolimowskiego, uwrażliwiający na problemy obrony odzyskanego skrawka ziemi Pomorza Gdańskiego. Z 1930 r. pochodzi też plakat Bolesława Surałły, powstały w 100. rocznicę zbrojnego powstania Narodu. Na międzywojennym afiszu odzwierciedlenie znalazły sprawy społeczne: różne akcje charytatywne, dofinansowanie szkół np. na Chełmszczyźnie, żywienie ubogich dzieci i młodzieży. W trosce o kulturę tworzono plakaty informujące o ciekawych wystawach artystów i uczniów szkół artystycznych, nowych wydawnictwach książek i czasopism, plakaty propagujące czytelnictwo. Plakaty turystyczne podkreślają walory polskich uzdrowisk, kurortów, miast oraz miejsc godnych odwiedzenia przez rodaków i cudzoziemców. Nie zabrakło przy tym naturalnie reklamy polskiej komunikacji lotniczej, kolejowej i morskiej. Licznie prezentowane są plakaty ukazujące osiągnięcia gospodarcze młodego państwa, zapowiadające duże wystawy krajowe, a zwłaszcza organizowane corocznie od 1920 r. Międzynarodowe Targi Wschodnie we Lwowie czy prestiżową Powszechną Wystawę Krajową w Poznaniu w 1929 r. Warto podkreślić, że Tadeusz Gronowski, "ojciec" polskiego plakatu nowoczesnego, za pracę "IV Targi Wschodnie we Lwowie 1924" zdobył Grand Prix na Wystawie Paryskiej w 1925 r. Wystawa "Polski plakat art déco" w muzeum stalowowolskim czynna będzie do 3 grudnia br. Alicja Trześniowska
Autor: wa
Tagi: stalowa wola wystawa na zamku w stalowej woli muzeum regionalne w stalowej woli polski plakat